ليس الخضوع عهرا ( مجموعة قصصية بقلم شيما) الفصل الثاني
random
أخر الأخبار

ليس الخضوع عهرا ( مجموعة قصصية بقلم شيما) الفصل الثاني

 ليس الخضوع عهرا ( مجموعة قصصية بقلم شيما) الفصل الثاني



الجزء الثاني

هااا قوله يلا عملته ايه الأسبوع ده؟!!


سألت حنان وهي تجلس أمامهم لكي تستمع اليهم.


ولا حاجه يا نونا ده أنا حتي كنت مؤدبه خاالص الأسبوع ده...ولا شتمت حد...ولا اتخانقت مع حد...ولا كنت عايزه اضرب حددد..."أجابت عليها مروه


ضحكت اسراء وهي ترد عليها..


"قصدك.شتمت حد...اتخاانقت مع حد...ضربت حد...

صح ههههه اعترفي..هعملتي ايه؟؟


"يووووووه بقي..مهو مش ذنبي.. أنا طبعي كده شعنونه..والي مش بيعجبني لو مقولتش رأي بصراحه..بحس اني هموت.مش بحب الكدب ولا انافق عشان مصلحتي..ولا عشان اتمتع..انافق..الي بيغلط أو بحس أن في غلط لازم اتكلم. لو متكلمتش افضل افرك..ولا اكون علي حامي ولا علي باااارد.."


سألتها حنان"طيب هو حصل ايه..الموقف الي خلاكي كده؟!!

اعتدلت مروه.وهي تروي ما حدث معها."بصوو يا جماعه..هحكي وانتم الي هتحكمه اوك..


احكي ياختي أحكي"ردت عليها نور

*******

كانت تجلس تمسك في يديها الهاتف تتصفح بعد المواقع عندما وجدت علي أحد الجروبات التي تتكلم عن الساديه تعليق من شخص يتكلم عن رأيه في الساديه.وكان بعضها صحيح وبعضها قد استفزاها 

دخلت علي تعليقه لترد عليه..وتقول رأيها..بعدها بدقائق تم الرد منه ..الذي لم يعجبها واخذت ترد عليه وهي تحاول التحكم في نفسها لكي لا تسبه

وقررت انها لن تجيب عليه..


"يحرق دمك يا بعيد...انسان مستفز.باردددد..هقوم

أعمل حاجه اشربها بدل ما اشرب من دمه اااه لو كان قدامي بس..كنت مسكت في رقبته..ابن الورمه"


قامت وهي تشتم هذا الشخص في سرها وقفت تصنع لها قهوه لكي تعود تكمل ما كانت تفعله.وقفت امام الموقد واخذت تفكر في بعض الأشياء التي نقشها بها..لن تنكر انه معه حق في بعضها وهي أيضا مقتنعه بها.. مثل ان لا يوجد شئ اسمعه ساديه مطلقه بل انها غريزه.وفي بعض الأحيان تكون مكتسبه..غريزه الانثي مهما كانت قويه.تبحث عن الرجل الأقوى الذي يحتوي ويتعامل مع قوتها بذكاء لا أن يكسرها ويذلها.لانها سوف تكون مشوها مسخ نعم سوف تظل انثي جسدا ولكن بلا روح.مهما بلغ ذكاء الرجل وقوته لم ولن يستطيع فهم انثي لقد خلقها الله من ضلع ادم"عليه السلام"لتصبح سكن وونيس له في الأرض هو القوه والسند وهي الحنان والاحتواء..نعم انها كائن ضعيف لكن قوي..

ويعرف بعض اشباه الرجال انها اقوى منهم بمراحل لذلك يتعمد البعض من كسرها لكي يمارس ضعفه معها..


جلست وهي ترتشف من قوتها اخذت تكمل ما كانت تفعله قبل أن تعلق علي هذا الشخص..وجدت رساله علي الخاص منه..


"زعلتي من رأي؟؟!!"


"ليه؟.ده رأيك وكل واحد حر في رأيه"


"ههههه يبقي زعلتي مدام قلتي كده بصي يابنتي افهمي كلامي صح الأول"


"نعم بنتك؟؟!!!..


"ههههه تعبير يا ستي فيكي ايه؟مالك واخده الكلام قفش كده ليه فكي يا ماما"


"حلووو..بنتي وماما وستي..كمان شويه تقولي يسطا..يا ضنايا"


"ههههه..طيب منتي بتعرفي تتكلمي اهو في إيه بقي مالك قفشه ليه؟!"


"عشان في واحد باااارد..وسقيل ومستفز..بيستظرف دلوقتي"


"بجد؟!!مين ده ؟؟"


"انت يا بارد..انت ياض.."


"ياض؟!!هههه طيب..بصي بقى الأول ممكن نتكلم شويه جد.. صحيح أنا معرفتش نفسي"أحمد"وانتي؟!"


"مروه.."


"اتشرفت..نتكلم جد زي ما قولتلك.."


"اتفضل..سامعه اشجيني"


"ههههه.لا شكلك مش طيقاني بجد..لكن هسالك سؤال وبراحتك تجوبي أو لا لكن لو قررتي تجوبي يكون بصراحه..اتفقنا"


"اتفقنا"

**********


"هاا وكان سؤاله ايه بقي ؟!"


سألت حنان وهي تنظر لها بترقب ممتع لانها تتوقع انه سؤال غير برئ وجرئ..


صمتت مروه ولم تجاوب وهي تنقل عينيها بينهما

ثم اغمضتها وهي تسبه في سرها..


"سأل..مارستي جنس في الحقيقة؟"


"نعممممممم"قالتها اسراء ونور في ذهول واخذت حنان تضحك وهي تصفق..نعم انها كانت تتوقع هذا السؤال.انه شخص يعرف ماذا يريد..


"بتضحكي يا حنان؟؟عجبك الي قاله السافل...ليه شايف مكتوب علي وشي*****"


قالتها مروه بعصبيه "يا نااااري لو قدامي بس"


ضحكت كل من اسراء ونور عليها "مدام اتعصبتي كده يبقى مهتمه...ولا ايه رايك يا نونا"قالتها اسراء وهي تلتفت الي حنان التي هزت رأسها ووفقها الرأي


"انتم بتقوله ايه...لا طبعا مش مهتمه هو بس استفزني وعصبني..وسؤاله بجح زيه"


"لكن متنكريش انه أثر فيكي..بدليل انك وصلتي للحاله دي..انتي كنتي ممكن مترديش عليه وتعملي بلوك..لكن مدام معملتيش كده يبقي انتي فاتحه باب.للتحاور.والكلام ما بنكم..."


"لا عملت ليه بلوك يا نونا"


"ايوه..لكن بعد ايه...هاا..وعلي فكره هو رأي صح..تعرفي ايه أن الي بيحصل..ولا الساديه الي دلوقتي كله بيقلد..وشويه مرضي نفسين بتداره وراها ويضحكه علي الستات والبنات الي مش فاهمه حاجه..هي بدور علي الاهتمام عايزه تحس باهميتها..لكن لو فكره شويه..هيعرفه أنها أرقي من كده..تملك وغيره عليها لانه معتبرها ملكيه ليه وبس.خوف وقلق..اهتمام بيها..مش يومين وخلاص انتهي كل حاجه.. أو ضمن انها خلاص بقت ملكه يبتدي يهمل فيها.."قالتها حنان بوجع ومراره"وبقي واثق أنها روحها وقلبها بقت ملكه يبعد براحته مهي ملكه خلاص..ضمنها يرمي ليها شويه اهتمام كلام وهي ترضي..لانه واثق وفاكر انها هتقبل كل شئ عشانه..وهي تتحرق..لكن هي الغبيه..طول ما في بديل عنها عمرها ما هتفرق معاه..مش موجوده في غيرها..تمتع ودلع..لكن لازم هيجي في يوم وده كله هيتغير.."اخذت دموعها تنزل بلا شعور علي خديها

قامت إسراء لتأخذ ها بين ذراعيها..ونور ذهبت لتجلب لها كوب من الماء..جلست مروه امام قدميها وامسكت بيديها..


"متعيطيش يا حنان...انتي لسه بتحبيه؟!!"


أعطتها نور كوب الماء وهي تقول لمروه"اسكتي يا مروه مش وقته"


"لا.يا نور..وقته.."اجابتها حنان ونظرت الي مروه وهي تقول"لا مش بعيط عليه.. بالعكس بيعيط علي نفسي..مش شفقه..لا.علي إني كنت مخدوعه..وايوه لازم افضل فاكره..لاني الواحد بيفضل فاكر اقوي واقسي درس في حياته... الحمدلله ربنا عوضني بحسام..لكن هفضل افتكره مش عشق..لا حاجه تاني مهما اقولها..مش هيحس ولا يفهم الا الجرب الوجع"


ثم ضحكت "ايه يا جماعه هي القعده قلبت غم كده ليه..وانتي يا اسراء عملتي ايه مع طليقك...؟"


"ولا حاجه..معملتش حاجه"


"ليه..مش المفروض انكم كنتم هتتقبله الاسبوع ده تتفهمه"سألتها نور


"ايوه.. المفروض لكن حصلت ليه ظروف..ف اتصل يعتذر..وقال هيتصل ويتفق علي معاد تاني"


"مش الظروف دي..الي بتحصل للستات"قالتها مروه وهي تحرك حاجبيها بضحك


"ياسافله.ههههه.نيتك زباله"


"لا والله..النيه صااافيه يختشي ههههه"


ضربتها نور علي رأسها "ايوه..ايوه..صافيه..انتي هتقولي ليا.."


"اااه..بشويش يا نور...ايوه ده أنا كيوووت خالص وبريئه"


ردت عليها اسراء بصوت ضاحك"ايوه..ومجنونه..ولمضه..وايدك سبقاكي"


"مش هرد عليكم.. لأني مؤدبه"


"هههه طيب يا مؤدبه اركني دلوقتي..ردت عليها حنان والتفتت الي نور التي رجعت تجلس أمامها وهي تسالها"هاا وانتي يا نور..عملتي ايه الأسبوع ده..؟"


رجعت نور بظهرها علي المقعد ووضعت قدم فوق اخري وهي تبتسم ابتسامه صفراء..وفي عينيها نظره توعد"مفيش يا قلبي..الجديد أن جوزي هيتجوز..وانا خطبت ليه"


"ايه..نعم"


قالتها..مروه واسراء بصرخه..ولكن حنان سألتها مباشرة وبحده


"ايه الي في دماغك يا زفته"


رفعت اليها نور نظرها بمكر انثوي..انثي تعرف ما الذي تريده ولا يستهان بها"


"اقولك يا نونا"


**************

ما الذي تريده نور؟!

وما الجديد الذي ينتظر مروه؟!

وهل تتغير حياة إسراء أم تقبل الرجوع الي زوجها السابق..؟

وما المفاجأة التي يحضرها حسام ل حنان؟


توقعتكم

*****

الفصل القادم من هنا

author-img
Asma Adel

تعليقات

ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق
    google-playkhamsatmostaqltradent